Eindelijk weer een Groene Weekend van 21 t/m 24 april 2022

Na twee jaar een Groene weekend loos jaar is het eindelijk weer zover. Voor het Groene Weekend 2022 heb ik weer contact opgenomen met het hotel in België. In 2022 gaan we naar Florenville in de Belgische provincie Luxemburg, ca. 6 km van de Franse grens. Het hotel is gelegen in het buurtschap Lacuisine aan een doorlopende weg. Het hotel is veel kleiner als het hotel waar we de afgelopen twee jaar verbleven, totaal 24 kamers.

De provincie Luxemburg is een overwegend groene provincie met veel bossen en prachtige plaatsjes, zoals het toeristische plaatsje Bouillon aan het kronkelende riviertje de  Semois. Ook vanuit de achterzijde van het hotel heb je uitzicht op deze rivier. Waar ligt de provincie Luxemburg, deze licht helemaal onderin België tegen de staat Luxemburg. De belangrijkste stad van deze provincie is Aarlen (Arlon). De omgeving is overwegend bebost met landbouw in het dal van de Semois en is heuvelachtig.

De routes
Het is toch te doen om de routes. De heenreis gaat weer over de A2 naar Maastricht, waarna we via binnen wegen naar het zuiden rijden. Enkele plaatsen die we passeren zijn Trois-Ponts, Houffalize en Neufchâteau. Deze route is ca 420 km en wat lengte vergelijkbaar met de rit naar Lutzenrath.

De routes voor dag 2 en 3.

Dag 2
Deze rit loopt overwegend op doorgaande wegen in een gebied afwisselend landbouw en bossen naar de omgeving van de Slag van Verdun uit WW1. De route loopt langs het monument Ossuarium van Douaumont en fort Douaumont, om een beeld te krijgen van de verwoestingen en zinloosheid van deze oorlog. De terugweg loopt wat westelijker en meer over binnen weggetjes. Lengte ca 240 km een kleine 5 uur reistijd volgens BC.

Dag 3
Op deze dag rijden we naar het noordwesten eerst richting Bouillon, om daarna langs de grens met Frankrijk naar het noorden te rijden. Bij Givet rijden we Frankrijk weer in. In dit stad met een mooi centraal plein en vergeet het fort niet boven de stad en de Maas.

Nadat we Civet achter ons hebben gelaten rijden we door een groot aaneengesloten bosgebied zuidwestwaarts. Na een 10 tal kilometer rijden we België weer in om bij Bruly-de-Pesche in Wallonië een bezoekje te brengen aan een klein aandenken van iemand die last had in paranoia in de periode 1940/45 en hier een kleine “bunker” liet bouwen en deze zeg maar maximaal 1 dag heeft gebruikt. Bij het plaatje Rocroi rijden we weer Frankrijk in richting en gaan we via fraaie kronkelwegen naar Bouillon om te eindigen met nog een paar mooie bochten naar het hotel. Lengte rit 250 km, reistijd ca. 5.30 uur

De terugreis gaat wat westelijk van de heenreis naar het noorden en komen ergens tussen Luik en Verviers richting Nederland te rijden. In België passeren we plaatsen als, La Roche-en-Ardenne, Barvaux en wat wegen langs de Ourthe. Iets voor Maastricht gaan de A2 weer op voor het laatste stuk naar huis. Lengte rit 405 km, reistijd 6 uur 15 minuten.

• Error, form does not exist or is not published.