Zoals je een Scrambler zou willen hebben

 

Je ziet een motor en denkt die wil ik.

Zo zag ik de Triumph Scrambler, die in Jurassic World werd gebruikt, een vette Bonneville met een matgroene look die zijn sporen had verdiend.

Hoe meer ik zocht, hoe meer ik in het web van de "Marketing" kwam. Er was ondertussen een nieuw model, model 2017 was 10x beter en elke keer als ik Google opende of naar een YouTube filmpje keek, kwam deze Triumph in beeld. Nooit een onvertogen woord, dit was de beste die moest je hebben. Maar ik heb al drie en een halve motor. En met een nieuwe Triumph, valt er weinig te sleutelen.

Die duizenden euro's was hij vast waard. De redding of zeg maar de bewustwording werd "corona". Waarom minimaal 8000 euro uitgeven als je al drie motoren hebt. Ok vier, die laatste hangt aan het plafond.

De CX500, waar ik al eerder een blog over geschreven heb, de BMW F650 GS Dakar waarmee je rond kunt rijden en overal komt. De XL250 die in onderdelen staat en donor is voor mijn Board Tracker, alleen het balhoofd heeft even wat moeite om uit het stuk staal te komen. Maar daar is ook de Yamaha XT600e uit 2003, die me in 2019 toch helemaal naar de Ardennen bracht om daar met de XTSR500 club off-road te rijden. Die ik laatst nog uit de blubber moest trekken omdat omrijden toch echt langer leek. Waar ik met clubgenoten nog een ritje "onverhard" moet maken.

 

Feeling

Met tijd komt raad, je gaat niet voor de motor je gaat voor de "Feeling". Die motor straalt iets uit. Zo reden de eerste Harley rijders rond omdat ze Easy Rider hadden gezien. Zo rijden heel veel replica's van de Triumph rond omdat Steve McQueen dat deed.

Misschien ben ik ook zo, ik heb iets met een motor die uitstraalt dat hij overal komt. En daar was hij!

De Triumph uit de James Bond film " No Time to Die". Die motor had wat ik wilde, die bleek van een Triumph Tiger 900 gemaakt te zijn. Hij bleek niet te bestaan en is speciaal gemaakt. Uiteraard lovende woorden van de hele crew hoe geweldig Triumph is. Maar wat zal het. Hij heeft de looks.

Dit is wat ik mooi vind. Dus hoe kom je eraan? ===> Yamaha XT600e misschien.

Maar die XT600e lijkt toch helemaal niet op die Triumph, misschien hulp van een zaag en wat creativiteit.

De zaag

Dus terwijl ik dit schrijf, ligt er een hoop onderdelen in de werkplaats en staat er een kale motor zonder voorvorken op de bok. Omdat ik ooit misschien terug wil naar een XT600, heb ik de zaag strategisch in het frame gezet. Zo kan ik het achterste deel van het frame terugplaatsen. Hiervoor heb ik ondertussen bussen gemaakt waarmee het kontje te vervangen is.

Met de post heb ik een frame-loop binnengekregen van 22mm. Dus nu passen, meten, zagen en lassen.

 

De aluminium delen van de voorpoten heb ik van het weekend gestraald, zodat straks de VHT verf goed hecht.

 Op het moment, donderdag 8 oktober is staat hij er zo bij.

Het voorspatbord is net 10 cm te kort, dus ik heb al een langere besteld. Het achterspatbord is lang genoeg om in te korten en dan kan ik hem mooi pas maken.
Nu zitten de beide spatborden vast met een stukje duct-tape voor de foto.

De bochten van de uitlaat zijn van staal. Ik heb nog een voorste uitlaatstuk liggen die ik wilde gebruiken, maar die blijkt van titanium te zijn.
Dus deze stalen ga ik gebruiken om met de bochten het begin te maken van de nieuwe uitlaat. Bochten buigen lukt nog niet.

Ook onderzoek ik nog hoe ik toch het uitlaatgeluid ergens kan dempen.

Om het achterspatbord goed uit te lijnen heb ik het met tape beplakt, zodat je dit mooi kan uitlijnen en kan bepalen waar de beugel moet. Die heb ik gemaakt van plaatstaal en zal hem op het frame vastlassen. Ook heb ik er 2 moeren op gelast, dan kun je het spatbord van de onderkant makkelijk vastzetten. De drie stappen die doorlopen zijn.

 

 

 

 

 

 

 

 

 Ondertussen heb ik met een stuk karton een model gemaakt van de zadelpan en toen uit een oud stuk aluminium druppelplaat gezaagd.

Wel moest er een scope in komen en die met een lat eronder even er in gedrukt.
Het schuim heb ik al gehaald en van een vriend zwart leer van zijn bank gekregen om op het zadel te naaien.

We zijn ondertussen enkele maanden verder, andere projecten (badkamer), maar er zijn weer updates.

Zo heb ik het mechanisme van de zadel gemaakt en het schuim erop geplakt. Ook is deze in vorm geschuurd en kan bekleed worden.
Dat kan ik zelf maar de naaimachine komt niet door het sterkere motor skai heen.  Even anders oplossen dus.

Omdat ik met het zadel niet mee verder kon, heb ik de onderdelen om een scrambler look te maken besteld.
D.w.z. een 180 graden bocht,  een stuk pijp want dan heb ik genoeg materiaal om in te zagenen twee mooie uitlaten waar ik ook nog in wil zagen.

                                                                  

En dat ziet er dan op de motor gemonteerd zo uit.

De lassen moeten nog even doorgelast worden, maar daar moet ik even Gas voor gaan halen. Het was op.
Het voorste deel van de uitlaat is origineel en op de las waar de originele pijp een bocht krijg om binnen het frame te komen heb ik gezaagd en de pijp gedraaid.
Halverweg weer gezaagd en gedraaid. Van de nieuwe pijp heb ik verschillende ringen gezaagd om een bocht te kunnen maken.

Nu nog hitteschilden maken en op de uitlaat zelf afstandhouders lassen.

 

De foto's zal ik tijdens de bouw toevoegen, maar het werk gaat door " No Time to Die"